5bulan lepas suami meninggaI, adik beradik saya tak habis h1na anak saya anak h4ram

Ya, aku banyak d0sa sampai ada anak luar nikah, nasib baik suami aku nak bertanggungjawab. Aku nak tanya orang macam aku ni tak layak masuk syurga dan dapat pengampunan ke. Adik beradik aku semua berjaya dan kuat agama tapi diorang h1na aku, viralkan aku dekat sosiaI media semuanya sebab..

#Foto sekadarh iasan. Assalamualaikum min. Aku guna fb fake je ni. Aku nak luah rasa sedih. Sedih yang dah bertahun aku pendam. Bertahun juga aku kemurungan tapi aku tak nak makan ubat. Sebab tiap kali aku makan ubat aku rasa hidup aku sangat tak produktif.

Mengantuk dan tidur je sepanjang hari. Tiap kali doktor bagi ubat. Aku ambil tapi aku tak makan. Dan tiap kali follow up aku akan cakap dengan doktor aku ok aku dah tak nak ada appointment lagi lepas ni padahal aku masih belum ok.

Tiap hari aku sedih aku str3ss, kadang – kadang anak aku yang jadi m4ngsa. Aku abaikan anak aku berhari – hari. Tak bagi dia susu. Padahal aku tau anak aku tak boleh minum susu formula, dia akan munt4h. Lepas munt4h dia akan nangis lagi minta susu.

Dan berulang lagi munt4h sampai la dia letih bengkak mata hilang suara sebab nangis. Kesian tapi kadang – kadang aku tertekan. Aku nak menyendiri. Aku baru 19 tahun min, sekarang anak aku setahun, anak aku anak luar nikah dengan suami aku.

Alhamdulillah suami aku nak bertanggungjawab. Suami aku berumur 22 tahun tapi dah meninggaI dunia sebab eksiden 5 bulan lepas dan sebelum kami terIanjur aku orang yang jaga solat 5 waktu, setiap 2 bulan sekali mesti khatam quran.

Aku takde kawan lelaki. Aku cume kenal arw4h suami aku je. Tapi masa tu aku tak tahu kenapa aku tak boleh kawal nafsu aku. Aku rasa nak mencuba. Dalam mencuba tu aku berdoa semoga aku mengandung. Aku nak ade peneman sebab aku rase sunyi.

Hidup aku banyak menyendiri, takde kawan. Walau aku berd0sa, Allah makbulkan doa aku min. Aku mengandung. Kalau nikah. Orang kata bunting pelamin. Sebab aku terIanjur 2 kali je. Aku sayang anak aku sangat – sangat min.

Comel cerdik sangat. Petah bercakap walau baru setahun. Dia nyawa aku. Dia satu – satunya harta yang aku ada. Tapi min aku nak tanya la.. Orang yang berd0sa macam aku ni tak layak ke untuk bahagia? Tak layak ke masuk syurga?

Tak layak ke bertaubat dan diberi pengampunan? Aku tertekan dengan family aku. Aku ade 6 orang adik beradik. Dorang semua kerja bagus. Ustazah, doktor, engineer. Baik la, solat 5 waktu kat masjid, sentiasa pakai jubah malah ada yang berpurdah.

Dorang ada yang buka rumah anak yatim. Memang pemurah la adik beradik aku ni. Tapi dorang selalu sangat h1na aku dengan anak aku. Dah berkali aku merayu minta maaf dorang tetap tak maafkan siap p4ksa mak aku suruh buang aku dari keluarga ni.

Aku dah tak ada ayah sejak umur 14 tahun. Adik beradik aku tak puas hati sebab mak aku maafkan aku masih terima aku. Paling aku sedih sangat bila dorang hukvm dan h1na aku siap viralkan aku kat social media, buka aib aku pada sed4ra mara.

Sampai sekarang aku tak boleh lupa dorang panggil aku dengan gelaran paling h1na, tak ckup m4ki aku pukuI aku, dorang mesej aku macam – macam, h1na aku dengan anak aku ni miskin, penz1na, anak h4ram. Aku bukanlah miskin h1na sangat macam dorang kutuk.

Aku jadi agent jual skincare, alhamdulillah aku bole cakap gaji aku setanding dengan gaji abang aku kerja doktor. Dapat jugak aku belikan apa – apa untuk anak aku walau terp4ksa jimat untuk masa depan. Aku nak tanya orang macam aku memang tak layak dimaafkan ke.

TAK layak bertaubat ke. TAK layak rasa bahagia ke min. Bila aku luah pada mak aku. Mak aku cakap takde apa – apa la tu. Mane ada dorang buat macam tu. Sebab mak aku dah tua mana pandai social media. Jadi mak aku tak nampak semua tu.

Adik beradik aku suke prov0k aku kat social media dan bila aku baIas perIian tu nanti dorang akan call mak aku bagitau aku mulakan perg4duhan. Mak aku percaya je dan mak aku akan nangis minta maaf pada dorang. Bila aku luah mak aku tak percaya pula.

Aku tak tau nk luah ape yang aku rase ni pada siapa min. Dah 2 tahun aku kemurungan. Aku tau aku banyak d0sa tapi dorang tu dijamin syurga ke min sampai buat aku macam ni. Kadang – kadang sambil susukan anak aku, aku tenung mata anak aku dalam – dalam, aku fikir, mane la aku nak tuju bawak anak aku.

Aku sayang anak aku. Orang kate pandang muka anak kita akan kuat. Tapi aku pandang muka anak aku jadi sedih terIampau. Kadang – kadang aku terfikir nak je t3rjun bangunan sama – sama dengan anak aku. Biar anak aku tak tersiksa hidup dia min.

Mana lagi tempat aku nak tuju min. Aku dah cuba bawak diri jauh dari mak aku.. Tapi aku rindu sangat pada mak aku. Jadi, aku balik semula rumah mak aku. Mak aku dah tua. Aku nak jaga mak aku. Aku tak nak menyesal kemudian hari kalau jadi apa – apa pada mak aku.

Dah la aku banyak d0sa Iukakan hati dia. Jadi aku nak jaga mak aku. Tapi dalam masa yang sama aku rasa nak lari dari semua ni. Lari dari semua orang. Aku tak pernah nangis depan sesiapa sebab aku tak nak orang tahu aku sedih.

Semua yang aku rasa aku pendam simpan dalam hati smpai aku rasa siksa tanggung perasaan ni. Bagi la aku kata – kata semangat nasihat yang positif. Aku rase aku dah takde harapan lagi nak teruskan hidup ni. Nak cepat – cepat tamatkan semua ni. Boleh aku jumpa suami aku kan min. Aku rindu suami aku sangat – sangat. Mungkin semua akan puas hati.

Komen Warganet :

Nyi Merah : Takde masalah cari masalah, minta izin mak pergi dok jauh dari adik beradik, ko ada duit. Bina hidup baru. Jangan turut bisikan ibIis. Bahagia tu atas pikiran ko jer, sayang anak tu. Ko tak sedar tengah zaIimi anak ko.

Hidup leklok dgn anak tu. Bagi ilmu kat anak biar kenal Allah Dan rasul. Sudah – sudah nak buat benda yang b0doh. Sesal kat dunia lebih baik dari sesal kat akhir4t. Tolonglah rajinkan diri ko lihat orang lain yang lagi banyak masalah. Syukur, berubah lah. Jangan terlambat. Muda lagi ko ni. Jadi anak aku nak tak?

Nur Lily : Syurga ke ner4ka tu bukannya diorang yang tetapkan. Jangan sedih Allah yang tentukan semuanya. Pintu taubat Allah sentiasa terbuka. Jauh kan diri dari t0xic people walaupun tu adik beradik sendiri. Kalau awak sendiri rasa tak sanggup.

Jangan dekatkan diri awak dengan manusia macam tu. Mak awak ada, anak awak ada. Jaga la dua – dua tu. BagiIah kasih sayang. Tunjuk diri tu boleh berjaya macam orang lain dan lagi berjaya dari orang yang mengh1na awak.

Siti Aminah : Jangan begitu dik. Semoga adik kuat. Masih ramai yang sayang. Abaikan orang – orang yang h1na adik. Perjalanan adik masih jauh. Umur adik masih muda. Masih banyak peluang akan tiba di masa depan. Satu hari adik akan berjaya, menjadi somebody, jadi orang yang kaya dan berjaya.

Akak kagum sangat, adik boleh jana pendapatan sendiri diusia muda, adik ada bakat yang besar. Satu hari nanti, bila adik dah berada di puncak kejayaan, adik akan ingat semua ini hanya sekadar kenangan yang mematangkan diri adik.

Sekarang Allah sedang melatih adik untuk menjadi lebih kental hati, lebih kuat. Abaikan kata – kata negatif. Abaikan orang – orang yang mengh1na adik. Sedangkan orang – orang tu tak sedar, diorang pun tidak sempurna.

Ibarat macam tak pernah buat d0sa. Bersyukur adik masih ada ibu, buktikan pada ibu yang adik boleh mencapai kejayaan. Nanti dah banyak duit, boleh bawa ibu jalan – jalan, boleh belikan hadiah macam – macam pada ibu. You can do it adik.

Habib N Effa Idris : Yang meninggaI tu tetap meninggaI, yang hidup tetap kena teruskan hidup. Ujian itu tanda Allah sayang dan penghapus d0sa. Anak – anak tak salah. Jangan abaikan anak – anak. Anak – anak adalah kasih sayang kita dengan Allah swt.

Di sebalik ujian Allah akan hadirkan sinar. Bertaubat memohon keampunan Allah swt. Serahkan semuanya pada Allah. Jangan putvs asa untuk memohon ampun pada ibu. Abaikan adik beradik lain yang menjadi penghalang untuk kita melakukan kebaikan.

Berg4duh tak merubah apa – apa. Allah takkan ani4ya mahlukNya melainkan tangan kita sendiri. Allah juga takkan uji di luar kemampuan kita, bangkit dan teruskan hidup. Banyakkan selawat, istighfar, mohon pada Allah serahkan segalanya.

Jangan abaikan ibu. Semoga anda tabah serta dipermudahkan urusan dunia dan akhir4t, diberi kekuatan zahir dan batin, diberikan kesihatan dan rezeki yang diredhai untuk tetap terus beriman serta dipelihara oleh Allah swt. Amin YRA..

Dah baca, jangan lupa komen dan share ya. Terima kasih! Hantar kisah anda di sini -> https://hai.mehbaca.com/submit/

PERHATIAN : Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen – komen yang diberikan oleh pembaca. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis pembaca. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pembaca sendiri.